"Huis Clos", contre les violences faites aux femmes
Porter le cri des femmes sur la place publique, et qu'il soit donné les moyens à ces femmes !", telle est la revendication de Stéphanie Pommeret, artiste plasticienne.
Sous forme d'une exposition de photographies accompagnées de textes, et d'une installation de robes suspendues au musée de Saint-Brieuc, l'artiste nous offre une restitution sensible de son travail autour des violences faites aux femmes réalisée en résidence avec L'image qui Parle à Paimpol. Elle présente également son recueil "Huis clos, suivi de la Tapisserie bleue" contenant des témoignages de femmes, et l'histoire d'une femme. Avec douceur et retenue, poésie, symbolisme et surréalisme parfois, l'exposition n'en est pas moins redoutable et criante de vérité. Un podcast a été réalisé par Patricia Le Calvez illustrant l'emprise à partir des témoignages de 5 femmes et 2 intervenantes sociales. Sylvie Le Quéré, chorégraphe a invité ces femmes à se mettre en mouvement ensemble pour créer une performance dansée. « Huis Clos » est porté par L'image qui Parle avec le soutien de la DRAC et la Région Bretagne, le Conseil Départemental, la CAF et la Préfecture des Côtes d'Armor, le CIAS de Guingamp Paimpol Agglo, la ville et l'agglomération de Saint-Brieuc
"Huis Clos" s'inscrit dans le cadre de la campagne nationale du 25 novembre, pour sensibiliser à la lutte contre les violences faites aux femmes.
"Huis Clos" , against violence against women
Stéphanie Pommeret, a visual artist, has called for ‘women's voices to be heard in the public arena, and for these women to be given the means to do so’. In the form of an exhibition of photographs accompanied by texts, and an installation of hanging dresses at the Musée d'Art et d'Histoire de Saint-Brieuc, the artist offers us a sensitive rendering of her work on violence against women. She is also presenting her collection ‘Huis clos, suivi de la Tapisserie bleue’, containing testimonials from women and the story of one woman. Gentle and restrained, poetic, symbolic and surreal at times, the exhibition is nonetheless formidable and blatantly true. Largely supported by the institutions and designed with the Association ‘L'image qui parle’, ‘Huis Clos’ will travel throughout the department, particularly to secondary schools. It is part of the national campaign on 25 November to raise awareness of the need to combat violence against women.
In the form of an exhibition of photographs accompanied by texts, and an installation of hanging dresses at the Musée de Saint-Brieuc, the artist is offering us a sensitive account of her work on violence against women, produced during a residency with L'Image qui Parle in Paimpol.She is also presenting her collection ‘Huis clos, suivi de la Tapisserie bleue’, containing testimonials from women and the story of one woman.Gentle and restrained, poetic, symbolic and surreal at times, the exhibition is nonetheless formidable and screamingly true.A podcast has been produced by Patricia Le Calvez illustrating the hold on women based on the testimonies of 5 women and 2 social workers. Choreographer Sylvie Le Quéré invited the women to move together to create a dance performance. ‘Huis Clos’ is produced by L'image qui Parle with the support of the DRAC and the Brittany Region, the Conseil Départemental, the CAF and the Préfecture des Côtes d'Armor, the CIAS de Guingamp Paimpol Agglo, and the town and conurbation of Saint-Brieuc.
‘Huis Clos’ is part of the national campaign on 25 November to raise awareness of the need to combat violence against women.