L'apparition d'un lointain si proche
Le projet L'apparition d'un lointain si proche rassemble un parcours de 7 années sur un territoire réel, en plein essor urbanistique, résolument contemporain, et pourtant photographié hors du temps.
C'est au départ à travers des allers-retours que Baptiste de Ville d'Avray approche le Maroc. Très vite, c'est sa singularité bien atlantique et sa côte de milliers de kilomètres, partant de la frontière algérienne à la frontière mauritanienne, qui l'attire. Ce pays devient un personnage à part entière de l'univers de Baptiste de Ville d'Avray. Une matière ciselée et re-visitée pour décrire avec précision une contrée sortie de son imaginaire. Ainsi ce sont des moments de vie, des ambiances qu'il transforme en fictions avec son appareil. La lumière y est toujours douce. Les personnages sont comme des acteurs muets, semblant jouer dans un décor inventé par et pour le photographe.
En 2012, il s'installe au Maroc et débute une fiction photographique contemplative au gré de ses voyages et rencontres, avec L'apparition d'un lointain si proche. C'est le point de départ pour jouer avec les marges de sa pratique en se détachant du coté documentaire et sériel. Dans chaque photo s'opère un ralentissement du temps, où chacun des titres reconstituent les pièces d'un puzzle créant une fable.
Il part ensuite d'un projet de voyage photographique Le littoral, une autre frontière, qui suit la partie marocaine de la rocade méditerranéenne jamais aboutie, qui devait relier deux pays, l'Algérie et le Maroc. A travers un univers cinématographique, l'auteur dévoile, les bouleversements du paysage.
Vivant entre deux continents, survolant maintes fois l'Atlantique, il débute en 2016 Postcard from Morocco; une sorte de correspondance visuelle et imaginaire. Il y montre des instants suspendus dépourvus d'exotisme.
En 2017, ce travail a fait l'objet de plusieurs expositions (Galerie Le Carré d'Art, Institut Français de Casablanca, Institut Français de Marrakech, Rencontres photographies du 10ème, ...) et publications (Aint Bad Magazine, Phroom Magazine, Fubiz, ...)
The appearance of a far so close
The project
?So far away, yet so close? brings together 7 years of exploration on a real territory, during a boom in urban development ? a place that is resolutely contemporary and yet photographed in a timeless manner.
Baptiste de Ville d?Avray originally approached Morocco during regular short visits.
He was soon attracted by its unique Atlantic atmosphere and its coastline spanning thousands of kilometres, between the Algerian and Mauritanian borders. This country became a character in its own right within Baptiste de Ville d?Avray?s world. He was to revisit and chisel away at this material, honing a land that springs from his imagination. He thus transforms slices of life and atmospheres into stories with his camera. The lighting is always soft. The characters are like silent actors, appearing to perform in a set invented by and for the photographer.
In 2009, he began the series Mediterrannea Saidia, focusing on the ?Plan Azur? project, with the scheduled creation of six seaside resorts. This series features the concrete sprawl over the coastline, through architecture and landscapes whose residents appear lost. Shortly after the events that shook the Arab countries, he continued his work on the coast with the series
Witnesses on the horizon [A l?horizon les témoins]. These photographs capture a latent expectation in the air, at once calm yet full of tension, which can be found in many Mediterranean countries. Facing the sea, the witnesses wander. They pause, impassive. With their eyes turned to the future, they seem to deny themselves the right to dream.
In 2012, he moved to Morocco and began a contemplative photographic fiction compiled over the course of his travels and encounters, with
So far away, yet so close [L?apparition d?un lointain si proche]. This was the starting point for playing on the fringes of his practice, by moving away from a more documentary and serial approach. In each photo, time appears to slow down, with each of the titles reconstituting the pieces of a puzzle to form a fable.
He later embarked on a nomadic photography project
The Coast : another border [Le littoral, une autre frontière], which follows the Moroccan side of the Mediterranean bypass that was never completed, originally intended to link up two countries, Algeria and Morocco. In a cinematographic style, the author reveals the radical transformations of the landscape.
Living between two continents, and flying many times over the Atlantic, he began Postcard from Morocco in 2016: a kind of visual and imaginary correspondence. In this series, he presents suspended moments devoid of exoticism.